Digitale democratie

Waar gaat dit traject over?

Hoe organiseer je digitale democratie? Dat is veel meer dan een leuke e-tool om idee├źn op te halen. Welke randvoorwaarden zijn van belang, hoe zorg je ervoor dat het wordt ingebed in de organisatie, welk instrument is geschikt voor welke vraag, en kies je voor open source of juist niet? Als je met deze vragen worstelt, meld je dan nu aan voor dit Democratie in Actie-Ontwikkeltraject!

Dit Democratie in Actie-Ontwikkeltraject biedt een evaluatie van huidige e-participatie tools bij gemeenten, een gezamenlijke reflectie en een verbeterplan. Daarnaast wordt een afwegingskader ontwikkeld met randvoorwaarden en een overzicht van beschikbare instrumenten: wat werkt bij welke vraag? We maken geen toolbox, maar helpen gemeenten met evaluatie en overzicht.

Iets voor jou?

Wij zoeken gemeenten die werk willen maken van digitale democratie, maar nog veel vragen hebben hoe hier organisatorisch en voortvarend mee van start te gaan.

Wij bieden:

  • Lokaal maatwerk: bijvoorbeeld een plan van aanpak voor gebruik e-participatietool of een evaluatie van huidige e-participatietools;
  • Gezamenlijke reflectie en uitwisseling met een netwerk van gemeenten die werken aan digitale democratie;
  • Ontwikkelen van een afwegingskader met randvoorwaarden en een overzicht aan beschikbare instrumenten.

Wij vragen:

  • Commitment binnen de gemeente (college, raad en ambtenaren) voor deelname aan het ontwikkeltraject;
  • Lokale input in de vorm van een concreet project of projectplan;
  • Een enthousiaste bijdrage aan de verschillende onderdelen van het traject.

Interesse?

Is jouw gemeente geïnteresseerd? Meld je dan aan voor een intakegesprek. Na een lokale intake worden de vraagstukken verzamelend en wordt de leergroep samengesteld.

Praktische informatie

De doorlooptijd van het ontwikkeltraject is in principe 1 jaar, met de startbijeenkomst begin 2019. Het ontwikkeltraject bestaat uit lokaal maatwerk, rond 3 uitwisselingsbijeenkomsten, en een slotbijeenkomst. Deze zijn in overleg met de deelnemende gemeenten vast te stellen.

Meer weten?

Neem contact op met Koos Steenbergen via Koos.Steenbergen@minbzk.nl of 06-11104880 of Emma Klever via Emma.Klever@VNG.nl of 06-45478963.